Wiosna w marketach zakwita kolorami opakowań dla roślin

Wiosną działy ogrodnicze tak w polskich jak i europejskich marketach przeżywają oblężenie. Znika zimowa oferta roślin doniczkowych, zaś jej miejsce zajmują wielobarwne stojaki wypełnione po brzegi torebkami z nasionami, kartonami z sadzonkami krzewów owocowych, opatrzonymi kapersami paczkami cebulek kwiatowych.
DESCRIPTION DESCRIPTION
DESCRIPTION DESCRIPTION
DESCRIPTION DESCRIPTION

Nieprzypadkowo zwracam tu uwagę nie na same rośliny, a na ich opakowania. Wiosna to czas sadzenia, a przemierzający sklepowe alejki Klienci, nie mogąc zobaczyć roślin w pełnej krasie, kupując rośliny kierują się przede wszystkim jej opakowaniem.
W dzisiejszych czasach, kiedy sklepowe półki uginają się od mnóstwa produktów, nie wystarczy tylko dostarczyć towar. Wystawiane w miejscu sprzedaży artykuły muszą być efektownie i estetycznie zaprezentowane. Zarówno krajowi jak i zagraniczni producenci prześcigają się w pomysłach na przyciągnięcie uwagi klienta. Jaką zatem funkcję pełni dziś dla roślin opakowanie?
Oczywiście pierwszą i podstawową funkcją opakowań jest ochrona zarówno nasion jak i sadzonek, tak przed uszkodzeniami mechanicznymi, jak i przed niekorzystnym wpływem środowiska. Ponadto opakowanie nie powinno zakłócać naturalnej wymiany gazowej i cieplnej. Taką właśnie funkcję pełnią torebki na nasiona czy kartonowe pudełka dla drzewek i krzewów.
Wśród torebek na nasiona możemy wyróżnić przede wszystkim dwie kategorie: klasyczne papierowe torebki, oraz te hermetyczne, gdzie szczelnie zapakowany materiał siewny zabezpieczony przed wpływem czynników zewnętrznych, głównie przed wilgocią. Może to być zarówno papierowa torebka, specjalnie zadrukowana, zamykana metodą termiczną (zgrzewanie) jak i torebka foliowa umieszczona wewnątrz większej klasycznej torebki.
Jak już wspomniałam, najpopularniejszą formą zabezpieczenia przed uszkodzeniami sadzonek drzew i krzewów jest kartonowe pudełko. Dostosowane wielkością i kształtem do wymiarów rośliny, znacznie ułatwia również jej transport.
Drugą nie mniej ważną funkcją opakowania jest funkcja informacyjna. To z niego Klient dowiaduje się kiedy roślina owocuje, jakich warunków wymaga. Począwszy od nazwy gatunku i odmiany, poprzez odpowiednie dobrane zdjęcie, szczegółowy opis uprawy czy wreszcie czytelne piktogramy, Klient może szybko zorientować się czy dana roślina na pewno nadaje się do jego ogródka.
Podane powyżej podstawowe funkcje opakowań dla roślin to jednak nie wszystkie. Nie należy bowiem zapominać o tym jak ważnym narzędziem marketingowym jest opakowanie. Torebka czy pudełko z odpowiednimi znakami handlowymi, opatrzone logo producenta stanowi doskonałą formę reklamy, budując w świadomości klienta zaufanie do marki. Jak zatem wykorzystać opakowanie w działalności marketingowej?
Jak pokazały tegoroczne targi IPM Essen 2012 pomysłów jest mnóstwo. Opakowania dla roślin przyjmują coraz bardziej fantazyjne formy, mienią się barwami. Zamieniają się w małe dzieła sztuki. Również zamieszczane na nich zdjęcia coraz mniej wspólnego z fotografią użytkową, a coraz więcej z artystyczną. Na targach można było zauważyć choćby torebki na nasiona, gdzie zamiast zdjęcia samej rośny, pokazane były sposoby jej wykorzystania – na opakowaniu szczypiorku – niezwykle apetyczna jajecznica.
Popularnym sposobem zwrócenia uwagi jest również różnicowanie oferowanych produktów na specjalne dobrane serie. Producenci roślin coraz częściej samym wyglądem opakowania sugerują czy kupowana przez nas roślina należy do powszechnie dostępnych, jest odmianą ekskluzywną, nowością, czy pochodzi z uprawy ekologicznej. Poprzez pakowanie roślin w opakowania o zbieżnym wyglądzie można również zasugerować Klientowi jakie rośliny będą dobrze ze sobą rosły czy też wyglądały przy komponowaniu ogrodu. Taka informacja z pewnością ułatwi mu wybór i zaoszczędzi czas, który musiałby poświęcić na lekturę specjalistycznych czasopism. Doskonałym rozwiązaniem jest również dołączanie do torebek na nasiona niewielkich etykiet, które pozwolą oznaczyć miejsce wysiewu rośliny, ale o etykietach następnym razem....

* Kapers – najczęściej prostokątny kartonik z eurodziurką dołączony do torebek z cebulkami roślin.

Opracowanie: redakcja Mój Ogrodnik