Przejrzystość firm katalizatorem rozwoju

Megatrend, chociaż nie wszyscy go zauważyli. Kto pierwszy zdąży na pociąg zwany zrównoważonym rozwojem? Transparencyjność, czyli przejrzystość danych, przejrzysta komunikacja i uczciwe porównywanie się służą nie tylko temu, by wyłapywać graczy szkodzących środowisku. Dzisiaj przede wszystkim staje się to katalizatorem przemian - kto czystszy i więcej o sobie mówi, ten wygrywa!
Co jest istotne dla Akcjonariuszy? Co jest istotne dla Akcjonariuszy?
W komunikacji nie wystarczą ładne obrazki W komunikacji nie wystarczą ładne obrazki
Szkolenia z ekologii praktycznej - Moj Ogrodnik Szkolenia z ekologii praktycznej - MO

Czy jesteś zaniepokojona/y tym, jak powoli korporacjom udaje się przyjęcie/ wdrożenie strategii zrównoważonego rozwoju. Tym, że w naszym regionie (i nie tylko) wiele menedżerów nie ma pojęcia, co to odpowiedzialny biznes, CSR, czy zrównoważony biznes? Tymczasem wiele wskazuje na to, że obecnie włączenie do praktyki zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw jest "mega trendem" i ci, którzy jeszcze tego nie posiadają, "spóźnili się na pociąg". Nie tylko w USA, skąd te globalne trendy szybciej czy później do nas przyjdą. One już w Polsce są, tylko nie wszyscy je zauważyli.

Do rzeczy:

Zdaniem praktyków zarządzania prezentujących swoje poglądy w amerykańskim wydaniu Harvard Business Review najważniejsze jest myślenie w kategoriach: "sprawozdawczość i komunikacja":

Opracowanie wskaźników, które pozwalają przedsiębiorstwom na pomiar korzyści i kosztów własnych działań CSR pomaga nie tylko zrozumieć istotne kwestie zrównoważonego rozwoju w kontekście biznesu, ale dostosować i doskonalić te strategie.

Firmy potrzebują impulsów zewnętrznych, żeby wiedzieć, jak daleko muszą iść - wzorców, by móc porównać się z konkurencją. Tutaj najlepeij sprawdzają się wszelkie rankingi, platformy internetowe (ale niekoniecznie stowarzyszenia, do których należą wybrane firmy członkowskie i oceniają siebie wzajemnie niczym kolko wzajemnej adoracji). Dowodem na tę tezę niech będą polskie firmy: jeśli jedna z branży zaczyn działać na polu CSR, to jej konkurencja od razu powołuje podobne stanowiska i chce się także czymś wykazać (najlepeij to widać w polskich bankach).

Co zatem robić?

Po pierwsze, przedsiębiorstwa muszą opracować wskaźniki, które pozwolą im śledzić własne postępy.

Po drugie, przedsiębiorstwa powinny przyczynić się do procesu formowania wskaźników finansowych i technicznych CSR-u, ujawniając własne polityki i praktyki (dzisiaj często dane niejawne).

Pozwoli to wzmocnić przejrzystość i da konkretne dane akcjonariuszom firm, w których ze względu na postępy jakie poczyniły (jako firmy liderujące przemianom), będą służyć jako katalizator "zarządzania zrównoważonym rozwojem". A to w końcu dzisiaj megatrend biznesowy!

Tłumaczenie na podstawie materiału z Cynthia Figge, CSRwire USA