Odpowiedzialny hazard czyli CSR w kłopotach

Bardziej wtajemniczonych w CSR, czy też bardziej kojarzących odpowiedzialny biznes z kampanii marketingowych zastanawia, dlaczego liderami na rynku zawsze były (i nie ma symptomów zmian) firmy właściwie szkodliwe społecznie. Takie jak paliwowe, drzewne, hazardowe, alkoholowe czy tytoniowe. Czy to dlatego, że są wielkimi koncernami, czy po prostu CSR jest dla nich jedyną możliwością na zrobienie czegoś dobrego? A może obliguje je do dobroczynności i poprawiania własnego biznesu prawo?
Nie wszystko złoto co się świeci ... Nie wszystko złoto co się świeci ...


CSR przypisuje się często wybielanie brudów korporacji, wypełnianie roli listka figowego trującej środowisko działalności fabryk, tuszowanie wyzysku i realnego oddziaływania społecznego czy ekologicznego potężnych globalnych firm. Ile w tym prawdy?

Za przykład niech posłuży nam branża gier hazardowych. Jednorazowa rozrywka, ale czasem poważny nałóg i cały szereg społecznych problemów społecznych z nim związanych. Wszyscy wiemy, co oznacza dla jednostki wpadnięcie w "nałóg grania" - kończący się często bankructwem, chociaż większość ludzi gra w "nieszkodliwego" totka od czasu do czasu i nie widzi w tym nic złego.

Problem zatem polega nie na samej formie rozrywki (czy biznesu dla innych) ale na granicy, którą należy zachować, by korzyści nadal przewyższały szkody (jednostkowe, społeczne). Podobnie jest z alkoholem, czy tytoniem. W CSR - jako metodzie na prowadzenie odpowiedzialnego biznesu - nie chodzi o to, by przestać sprzedawać ludziom szkodliwe produkty, ale by pozwolić im samym (jako świadomym konsumentom) wybierać, to znaczy DECYDOWAĆ.

Przykład: Odpowiedzialny hazard
(nie chodzi tu bynajmniej o nieszkodliwe gry dla znudzonych pracowników korporacji, jak ta)

Dla większości graczy gier online jest to forma rozrywki, z której mogą korzystać w każdej wolnej chwili. Niestety, istnieje grająca mniejszość poniżej ustawowego wieku dozwolonego do gry oraz taka, u której może rozwinąć się uzależnienie. Dlatego dla odpowiedzialnego dostawcy gier istnieją zobowiązania do tworzenia bezpiecznego środowiska dla swoich użytkowników. Jak oceniają świadomość graczy?

Po pierwsze edukują swoich pracowników w temacie odpowiedzialnego hazardu, by mogli pomagać graczom np. poprzez udostępnienie takich funkcji:
* samowyłączenia się z gry;
* podanie bezpośrednich linków do organizacji odpowiedzialnego hazardu;
* udostępnienie narzędzi i systemów zarządzania w celu ochrony przed kompulsywnymi graczami.

Ważny punkt CSR w biznesie hazardowym stanowi ochrona niepełnoletnich użytkowników (do lat 18). Ale ponieważ jest to gra online, jedyną metodą jest apelowanie do dorosłych, by ci pilnowali swoich pociech. Marna pociecha.

Jednak np. Casino.com podaje na swojej stronie 10 zasad odpowiedzialnego korzystania ze swoich usług.

1. Jeśli zdecydujesz się grać, zrób to tylko dla celów rozrywkowych;
2. Traktuj pieniądze utracone jako "koszty" rozrywki i traktuj wygrane jako bonusy anie normalny stan;
3. Ustal termin zakończenia gry i trzymaj się go. Zatrzymaj odtwarzanie w wyznaczonym czasie, niezależnie od tego czy jesteś na wygranej lub przegranej pozycji;
4. Ustaw budżet i trzymaj się go. Zdecyduj się nie tylko na to, co możesz utracić, ale także ile chcesz wydać maksymalnie na grę. Nie zmieniaj zdania po stracie;
5. Oczekuj strat. Szczęście może nie być po Twojej stronie. Akceptuj straty jako część twojej rozrywki;
6. Kształć się na temat objawów problemu z hazardem. Im więcej wiesz, tym lepszego wyboru można dokonać;
7. Uczyń swoją prywatną zasadą niepożyczanie na hazard - nie granie na kredyt;
8. Stwórz równowagę w swoim życiu. Gry hazardowe nie powinny zakłócać relacji lub zastępować przyjaciół, rodziny, pracy lub innej działalności życiowej;
9. Unikaj "gonienia" utraconych pieniędzy. Są szanse, że im bardziej próbujesz zrekompensować swoje straty, tym większe one jeszcze będą;
10. Nie traktuj gier jako sposobu radzenia sobie z bólem, emocjonalnym lub fizycznym. Granie z innych powodów jak rozrywka może prowadzić do ogromnych problemów.

Ciekawym sposobem na wprowadzenie CSR w hazardzie jest udostępnienie klientom możliwości samowyłączenia się z gry - poprzez czasowe zamknięcie konta użytkownika. Do tego potrzeba jednak świadomego gracza - konsumenta. Oby firmom hazardowym rzeczywiście ich przybywało!

Komentarz: Katarzyna Dulko