Zrównoważony rozwój przez Internet

Bardzo popularne stają się ostatnio wszelkie interaktywne, zdalne (a zatem internetowe) i w konsekwencji globalne spotkania na temat zrównoważonego rozwoju, ekologii czy CSR. Takie webinaria pozwalają zdobyć trochę wiedzy, porównać wyniki własnej firmy z globalnymi aktorami i ... chyba wesprzeć się psychicznie. Ponieważ "jeśli oni to robią", to CSR i ekologia naprawdę muszą być ważne.

Dlaczego „Sustainability“ czyli myślenie firm w konwencji zrównoważonego rozwoju jest istotne? To pierwsze pytanie, które pojawia się w tego typu dyskusjach? Najczęściej odpowiedzi odwołują się do schematu: pracownicy, klienci, rząd (regulatorzy) i w końcu społeczność lokalna czy globalna (i organizacje pozarządowe). W podobnym tonie wypowiedzieli się goście sierpniowego webinarium GreenBiz.com (USA): zarządzający CSR-em w firmach Lexmark i SAP.

Główne przesłanie webinarium: Mając program CSR jak sprawić, by dobrze był komunikowany? Powinien spełniać następują kryteria:
- być zintegrowanym;
- zrozumiałym;
- dotyczyć ważnych kwestii;
- związanym z biznesem;
- porównywalnym z realnymi danymi;
- wiarygodnym (niezależny ekspert weryfikujący dane). Reszta to odpowiedni marketing.

W kierunku zrównoważonego rozwoju W kierunku zrównoważonego rozwoju
Przyszłość jest świetlana Przyszłość jest świetlana

John D. Gagel, Sustainability Manager w Lexmark International, Inc. tak opowiada o swojej pracy:

Zaczynając myślenie o CSR / Sustainability większość firm zaczyna od klasycznego spojrzenia proekologicznego. Ono oczywiście wynika z przymusu regulatorów – łatwo zdefiniować dane, zagrożenia, odnieść się do nich. Ale Lexmark stara się patrzeć na Sustainability w szerszy sposób – to strategia myślenia o tym, jak firma będzie wyglądać za kilka lat. Jak będzie się rozwijać?

Dla firmy elektronicznej ważne tematy w tym momencie to proces powstawania i używania produktów oraz łańcuch dostaw. Razem z takimi tematami jak pakowanie, marketing produktowy, logistyka czy sprzedaż składa się na kompleksowe elementy środowiskowe. Ale drugą kolumnę rozwoju stanowią czynniki społeczne, jak relacje z lokalnymi społecznościami czy to, co firma robi dla pracowników. W ten sposób w Lexmarku powstają dwie grupy robocze CFT (Cross Functional Team) silnie wspierane przez kierownictwo. Te grupy robią wiele ciekawych programów, inspirują innych do myślenia kategoriami CSR, sprawiają, że ludzie chcą brać w nich udział. Biznes bowiem musi sobie zdać sprawę z tego, że CSR jest ważną wartością rozwoju.

Następnym krokiem jest dyskurs z klientami – to oni zadają pytania, mają żądania. Skąd wiadomo, że klientów interesują dane związane z CSR? Ponieważ pytają, często o bardzo podstawowe rzeczy, ale zdarzają się osoby, które przysyłają po 30 stron maszynopisu z pytaniami związanymi z ekologią czy kwestiami społecznymi. To powoduje, że w firmie rodzi się poczucie, że tymi sprawami należy się zająć.


Najważniejsze w pracy nad Sustainability jest jednak zdaniem Johna D.Gagela mówienie językiem biznesu. Na przykład, jeśli chcecie zmienić plastik używany w produkcji na taki pochodzący z postkonsumpcyjnego recyklingu, to trzeba szukać opcji finansowych: jeśli można taki plastik dostać za darmo, to jest to przecież oszczędność. I taki argument przemawia do biznesu i inżynierów. Klienci są zadowoleni, firma oszczędza, inżynierowi są zainspirowani innowacyjnym spojrzeniem na materiały, zyskuje środowisko.

Firma organizuje co miesiąc szkolenia z zewnętrznymi ekspertami, daje przestrzeń swoim inżynierom na dyskusje z recyklerami po to by tworzyć bardziej przyjazne dla środowiska produkty. Robi produktom LCA (life cycle assessment) dzięki czemu możemy wskazać i poprawiać słabsze częsci, ponadto audytuje swoich dostawców.

Daniel Schmid, Head of Sustainability Operations w SAP natomiast uważa, że
Sustainability to jeden z najważniejszych tematĻw w firmie, o czym świadczą chociażby globalne badania nad prezesami. Kiedyś było tak, że albo firma była społecznie odpowiedzialna, albo była dochodowa. To się zmienia właśnie dzięki integracji: strategii z wdrażanymi programami, integracji łańcucha dostaw, integracji CSR-u i finansów, integracji pracowników.

Ponieważ SAP jako firma zbierająca dane nie ma problemu ze zbieranie danych o samej sobie, pozostaje zadanie zakomunikowania tego odpowiednio. Czy jej się to udaje? Spójrzcie na stronę: SAP Sustainability Report .

Slajdy z webinarium SAP: Integrated Sustainability Slajdy z webinarium SAP:
Slajdy z webinarium SAP: Integrated Sustainability Integrated Sustainability

Opracowanie: Kasia Dulko
Żródło: link do Webinarium - Taking an Integrated Approach to Sustainability
Prowadzący: Marc Gunther, Senior Writer, GreenBiz.com; contributing editor, Fortune
According to a recent Economist report, “Companies understand the need to move sustainability reporting beyond a simple statement in their annual reports to a more detailed assessment of their operations. A fully integrated, companywide approach will be needed to realize the benefits of sustainability.” The challenge is how to make it happen – and how to make your efforts pay off.