Zrównoważony rozwój wkracza w działkę finansową organizacji

Firma doradcza Ernest & Young opracowała niedawno raport, w którym wskazuje na rosnącą rolę odpowiedzialności i czynników ekologiczno-społecznych w zarządzaniu finansami firmy. Oznacza to przede wszystkim fakt, iż dyrektorzy finansowi coraz częściej mają co czynienia z CSR-em, oraz że sam CSR staje się bardziej mierzalny i księgowy ...
CSR być może wcale nie jest szczytem osiągnięć organizacji? CSR być może wcale nie jest szczytem osiągnięć organizacji?
W finansach znajdzie się miejsce na zarządzanie ryzykiem pozafinansowym W finansach znajdzie się miejsce na zarządzanie ryzykiem pozafinansowym
Bezkres błękitu i możliwości płynących z CSR Bezkres błękitu i możliwości płynących z CSR

I. Relacje inwestorskie

Sztuką utrzymywania dobrych relacji inwestorskich jest opowiadanie odpowiednich historii inwestorom, którzy chcą słyszeć fakty i wiarygodne wizje z nimi związane. Sustainability to jakby nowy element tej opowieści, wiadomo, że wciąż chodzi o generowanie zysków, ale pojawia się nowy czynnik, który determinuje ich wielkość a nawet istnienie. Analitycy rynkowi też coraz częściej czytają raporty społeczne, zaraz obok tych finansowych, by lepiej poznać sposób zarządzania spółką i wyeliminować ewentualne ryzyka. Finansowe i pozafinansowe dane (np. ekologiczne czy społeczne) to po prostu dwie różne strony monety, ale to wciąż ta sama moneta.

Dowiedz się więcej o:
- the United Nations' Principles of Responsible Investment
- The Dow Jones Sustianability Indexes
- the Carbon Disclosure Leadership Index
- the FTSE4Good Index Series
- NASDAQ OMX CRD Global Sustainability Index

WNIOSKI:
- dyrektor finansowy powinien ściśle współpracować z działami zajmującymi się CSR-em, czy relacjami z inwestorami - jeśli aktualne tendencje się sprawdzą, to właśnie decydenci od finansów będą odpowiadać za te dziedziny;
- warto poznać lokalne organizacje ratingowe, oceniające firmy dla potencjalnych inwestorów i nawiązać współpracę z tymi dla nas odpowiednimi;
- decydenci finansowi powinni być świadomi tego, co dzieje się na rynku w kwestiach pozafinansowych i doradzać zarządom, które kwestie mogą być ważne dla przyszłości firmy;
- lepiej wyprzedzać zmiany na rynku, niż na nie tylko odpowiadać. Szczególnie dotyczy to rozwiązań branżowych!

II. Zewnętrzne raporty (finansowe, społeczne)

Przejrzyste raportowanie wskaźników z zakresu Tripple Bottom Line jest istotne nie tylko dla specjalistów od CSR-u czy analityków giełdowych. Obecnie to głównie klienci firmy chcą zobaczyć, jak wypada ona pod względem ekologii czy innych podobnych tematów: jak efektywna dystrybucja, posiadanie produktów sprawiedliwego handlu w ofercie, czy zużycie energii przez serwery (ostatnie zamieszanie wokół Google). Każdy z tych tematów niesie za sobą pewne wyzwania dla biznesu, które trzeba po prostu obliczyć i skalkulować. Tutaj zaangażowanie ludzi od finansów jest kluczowe. najłatwiejszym sposobem kontroli, a zarazem komunikacji własnego stosunku do ww. tematów jest publikacja cyklicznego raportu społecznego. Dzisiaj ponad 3 tysiące firm na świecie się tym zajmuje i ich liczba rośnie. Szczególnie, że coraz więcej osób mówi o potrzebie zintegrowania raportów finansowych ze społecznymi, niektórzy wręcz przewidują, że do końca dekady będzie to uznana norma. Pomóc ma marketingowy pęd do używania tego narzędzia z własnej nieprzymuszonej woli w firmach, z drugiej obowiązkowe raportowanie wprowadzone w niektórych krajach (np. Dania).

Oczywiście dyrektor finansowy nie jest od tego, by tworzyć raporty społeczne. Od tego są wyszkoleni specjaliści od zrównoważonego rozwoju, CSRu czy ochrony środowiska. Dyrektor finansowy powinien jednak poza umożliwieniem dotarcia CSR-owcom do prawidłowych danych finansowych, także pomóc w wyborze odpowiedniego partnera zewnętrznego do weryfikacji raportu. W końcu kto inny lepiej zna zasady panujące na rynku wiarygodnego auditu? Także dział finansowym może tylko potwierdzić zgodność tego, co znajduje się w raporcie społecznym z tym, co firma publikuje w opracowaniach finansowych. Rozbieżności mogłyby wpłynąć na utratę dobrej reputacji i inne ryzyka - a to już bardzo wymierny problem!

WNIOSKI:
- przy ważnych wydatkach kapitału czy inwestycjach dyrektor finansowy powinien brać pod uwagę wybrane wskaźniki z zakresu CSR-u - uniknie wtedy ryzyka rozbieżności czy przeoczenia ważnych dla firmy kwestii;
- warte przeanalizowania jest włączenie wskaźników czy informacji dot. zrównoważonego rozwoju w firmie w coroczne raporty finansowe;
- rolą finansową jest promowanie przejrzystości w organizacji, a przy wszelkich raportach kierowanie się doświadczeniem i wiarygodnością zewnętrznych audytorów;
- należy obserwować i skrupulatnie kontrolować spójność komunikatów CSR z tym, co ma związek z danymi finansowymi w firmie - spójność raportów to podstawa.

III. Kontrola operacyjna i zarządzanie ryzykiem

Zmiany klimatyczne, to brzmi tak niekonkretnie, a mimo to właśnie temu tematowi udało się na poważnie wejść w zakres czynników determinujących kontrolę wewnętrzną w wielu firmach. Analizowanie ryzyka podwyżek cen ropy i ich wpływu na dystrybucję, ograniczenia w handlu i wytwarzaniu emisji gazów cieplarnianych, carbon footprint, water footprint, spełnianie wyśrubowanych standardów ekologicznych u odbiorców itp. - tematy CSR-owe mają znaczenie dla głównych decydentów nie tylko globalnych koncernów. Szybciej czy wolniej te kwestie przekładają się na realne pieniądze, lepiej je zawczasu kontrolować i przewidywać.

WNIOSKI:
- od dzisiaj także dyrektor finansowy powinien zaprzyjaźnić się z takimi elementami życia firmy jak: poziom zużycia wody, energii, typ podróżowania i transportowania pracowników, zakupy papieru i innych elementów wyposażenia biur, poziom wykorzystywania telekonferencji, ilość postojów rowerowych itp.
- samo zbieranie i poznawanie danych to za mało, trzeba tworzyć modele pomagające je porównywać i w konsekwencji ... poprawiać;
- być na bieżąco nie tylko z tym, co się dzieje wokół zasad inwestowania np. w nieruchomości czy sprzęty prawnie, ale także obserwować trendy marketingowe na rynku - oto zadanie w ramach kompetencji nowego dyrektora finansowego!

Opracowanie: Kasia Dulko, redakcja Mój Ogrodnik
Więcej w tym temacie i wykorzystane materiały: Climate Change at Ernst & Young